Recept - Chokladcheesecake

Är man sjuk får man baka (jag vet, enligt mig är allt tillfällen att baka). Och efter att knappt fått röra mig de senaste dagarna så var jag bara tvungen att få röra mig lite idag. Resultatet blev att baka en chokladcheesecake med grädde och hallon ovanpå. Supergod för chokladälskare. Receptet finner ni nedan!
 
 
 
Du behöver:
Botten
200 gram double chocolate chip cookies
75 gram smör
Fyllning
150 - 200 gram mörk choklad (150 på hög kakaohalt, 200 på lägre)
250 gram kvarg
300 g färskost, tex philadelphiaost
2 ägg
3/4 rörsocker
1 tsk vaniljsocker
Garnering
2 dl vispgrädde
Ca 25 gram riven mörk choklad
Färska bär
Florsocker
 
Gör såhär:
 
1. Krossa kakorna till fina smulor. Använd gärna matberedare om ni har någon.
 
2. Smält smöret och häll ner i smulorna. Rör tills smulorna sugit upp fettet.
 
3. Tryck ut smulorna i en antingen avlång eller rund pajform (gärna med löstagbar botten). Smulorna ska täcka bottnen och kanten om så önskas. Låt formen stå i kylskåpet ca 30 minuter.
 
4. Sätt ugnen på 175 grader. Förgrädda pajskalet i nedre delen av ugnen i 8-10 minuter.
 
5. Dags att börja med fyllningen. Bryt chokladen i bitar och smält över ett varmt vattenbad (eller i mikron, men glöm inte kolla till den ofta!) Blanda kvarg och färskost till en slät konsistens. Tillsätt äggen, ett i taget, och rör smeten slät mellan varje. Tillsätt rörsocker och vaniljsocker och rör om. Häll ned chokladen i blanda till en slät konsistens.
 
6. Sänk ugnsvärmen till 150 grader. Bre ut smeten jämnt i det förgräddade skalet och ställ in i nedre delen av ugnen. Grädda kakan tills fyllningen nätt och jämnt har stannat, tar ca 40 minuter.
 
7. Ta ut kakan, låt den svalna och förvara den sedan i kylskåpet i 3-4 timmar så den blir riktigt kall.
 
8. När det är serveringsdags, lossa kakan från formen (försiktigt!). Antingen behåller ni nu kakan som den är i sin helhet eller så delar ni upp den i potionsformar och garnerar den på det sättet. Bre på grädden i ett jämnt lager, strö över riven/hyvlad choklad och lägg på lite bär. Sikta över lite florsocker.
 
För fler av mina recept: bakloppan.blogg.se
 
 

Shit vad häftigt gott

? Frida

Sv; hade faktist ingen aning vart det fanns förrutom göteborg. Dock googlade jag och det finns lite överallt! Gbg, Stockholm, Uppsala, Luleå, Malmö, Täby osv! :)

Hej hej! Kom gärna in till min blogg och där hittar du kläder, bilder och vardag. När det gäller kläder så Tryck bara på plaggen som du är intresserad av och sen kommer du komma fram till den. Kom in mer till min blogg och du kommer alltid hitta något som du gillar. <33

I en månad?! Shit! Fast det är ju av en bra anledning så då kanske man öveelever :-)

Usch då! Hoppas du mår bättre nu.

Åh så gott! Jag älskar cheesecake, det är så gott :D

? Sanna

Gud va gott det såg ut! Måste prova någon gång! ♥

Jösses vad gott det ser ut!!

Det där ser riktigt gott ut!

? Ellen

Åh vad gott det såg ut!

? Selina

Åh vad gott det såg ut!

men åh va gott :D

sv. åh ja det är fantastiskt :D
kram ♡

? Celine

Ser god ut!




? NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


HEMSIDA


KOMMENTAR